W dzisiejszym wpisie przedstawiam swoją 3 tygodniową trasę po Meksyku. Trasę tę pokonaliśmy wynajętym samochodem, dzięki temu mieliśmy pełną swobodę w wyborze dokąd chcemy pojechać. Ale zacznijmy od początku…

Loty
Bezpieczeństwo
Nasza trasa 3 tygodniowa – Meksyk

Loty

Ja swój bilet kupiłam dzięki aplikacji Push App, więcej o tej aplikacji pisałam tutaj. Pojawiła się promocja lotów Eurowings z Dusseldorfu. U tego samego przewoźnika zakupiłam oddzielne bilety Warszawa – Dusseldorf. Przesiadki pomiędzy lotami trwały 3 godziny, a łączna suma za bilety wyniosła 1400 zł. Eurowings jest tanim przewoźnikiem, w ofercie biletów Basic nie dostaniemy na pokładzie ani jedzenia, ani picia, entertainment na pokładzie jest także dodatkowo płatny. Kanapki, butelka dafi i dobra książka umilą Ci drogę.

Wiza

Dla obywateli polskich nie jest wymagana wiza. Wymagany minimalny okres ważności paszportu przy wjeździe do Meksyku wynosi 6 miesięcy.

Ubezpieczenie

Nie jest wymagane ubezpieczenie, jednakże sugeruję takowe wykupić. Zarówno od nieszczęśliwych wypadków, jak i na sam bagaż.

Język

Meksykanie mówią po angielsku tylko w rejonie turystycznym – na Jukatanie. Im bardziej w głąb lądu, tym z angielskim jest gorzej. Warto nauczyć się podstawowych słów, aby móc porozumieć się w restauracji, czy na stacji benzynowej. Jeśli jest dostęp do wi-fi z pomocą przychodzi google translate. Jeśli nie masz akurat wi-fi, a bariera językowa jest bardzo duża, polecam moje nowe odkrycie aplikację Translator, wydaną przez Microsoft. Działa całkowicie w offline i potrafi tłumaczyć z obrazka np: z menu, a w trybie online ze słuchu. Więcej informacji o niej znajdziesz tutaj.

Wynajęcie auta

Zapraszam do zapoznania się z tym wpisem.

Waluta

W Meksyku obowiązującą walutą jest Peso, obecny kurs peso: 1 peso = 0,18 zł (sprawdź aktualny kurs).

Ceny:

Ceny w restauracjach są dość wysokie. Musisz się liczyć z wydatkiem od 20 – 40 PLN za obiad. Drinki są przepyszne, ale ich koszt waha się od 16 do 25 zł. Poniżej kilka przykładowych cen.

Przykładowe ceny restauracja Meksyk Przykładowe ceny restauracja Meksyk

Sklepy

Ceny w supermarketach są porównywalne do naszych. W dużych miastach znajdziesz supermarket CHEDRAUI.

Przykładowe ceny z supermarketu:

Wszędzie czy na stacji benzynowej, czy przy drodze, w nawet najmniejszym miasteczku w Meksyku znajdziesz Oxxo, czynne 24/7.  W sklepie tym znajdziesz napoje, przekąski, świeżą kawę, alkohol, zjesz hot-doga, czasem kupisz nawet warzywa, chleb i jajka.

Kantory

Kantory znajdują się w większych i popularnych kurortach. W mniejszych miejscowościach, poza Jukatanem możesz mieć problem ze znalezieniem kantoru. Zauważyłam też, że im mniej popularna miejscowość, tym kurs wymiany stawał się mniej korzystny. Najlepszy kurs dostaniesz w Playa del Carmen, oraz w Merida. Oczywiście, musisz chodzić, pytać. Czasem wystarczy przejść 200 m, oddalić się od popularnego deptaka aby otrzymać lepszy kurs.

Bankomaty

Bankomaty z możliwością wyjęcia dolarów – ważne dla osób posiadających konto z USD, są dostępne w Playa del Carmen. W większości dużych miast, bankomaty są z peso.

Hotele

Próbowaliśmy znajdować hotele z „ulicy”, ale są słabo oznaczone, porozrzucane po całej miejscowości (niestety nie jest to Azja, że co krok to guesthouse) kończyło się to dużymi nerwami, dlatego zdecydowaliśmy się na wygodniejszą, ale też droższą opcję – wyszukiwanie i rezerwowanie hotelu poprzez serwis taki jak booking.com. W Meksyku znajdziesz na bookingu, zarówno apartamenty do wynajęcia, jak i hotele, guesthousy. Dwa razy zdarzyło nam się, że zarezerwowaliśmy samodzielny apartament, bez recepcji i niestety właściciel nie przyjechał pod wskazany adres o umówionej przez maila godzinie. Prosiliśmy przechodniów o kontakt pod numer telefonu na rezerwacji, bez skutecznie. Byliśmy wówczas zmuszeni po nocy szukać innego hotelu. Po takiej nauczce, zwracaliśmy podczas rezerwacji uwagę, czy hotel ma recepcję  i czy ma ją czynną 24/7.

Bezpieczeństwo

W tym temacie krąży dużo mitów. Słyszeliśmy przed wyjazdem, że w Meksyku są bojówki napadające na turystów, że zatrzymują autokary, że okradają, że są wojny mafijne, że porywają ludzi. Nic z tego się nam nie przydarzyło. Nikt nas nie okradł, nie mieliśmy żadnej niebezpiecznej sytuacji. Raz tylko jadąc nocą z Mexico City, gdzieś na stacji benzynowej, kiedy wyszłam do Oxxo zakupić kolejnego Red Bulla, podszedł do mnie jakiś mężczyzna. Coś zaczął mówić, po hiszpańsku, dziwnie się zachowywał. W tym samym momencie, moi towarzysze podróży się rozbudzili, zauważył, że jest samochód pełen ludzi i odszedł. Nie wiem, co chciał, czy pieniądze, czy zauważył samotną kobietę gdzieś po środku niczego…? Wydaje mi się, że ważne jest aby zachować zdrowy rozsądek. Należy ufać ludziom, ale z rozwagą. Polecam zrobić zdjęcie paszportu, wysłać sobie jego zdjęcie na maila, lub skserować. Nie bierz też dużej ilości gotówki z bankomatu, wszędzie zapłacisz kartą. Z kratą też uważaj, mi po powrocie ktoś próbował zrobić zakupy za 1590 EUR, na całe szczęście mam 3D secure, i dostałam kod potwierdzający na SMS. Kartę pokazywałam w kilku miejscach, ale nic nie wskazywało na to aby ktoś miał szansę skopiować wszystkie dane włącznie z CVV – a jednak.